Gemäß den EU-Gesetzen müssen wir Sie darauf aufmerksam machen, dass die Website von Style Jacht Kft. verwendet „Cookies“ oder „Cookies“. Cookies sind kleine, völlig harmlose Dateien, die die Website auf Ihrem Computer ablegt, um Ihnen das Surfen so einfach wie möglich zu machen. Cookies tragen dazu bei, dass die Website besser und schneller funktioniert. Sie können Cookies in Ihren Browsereinstellungen deaktivieren. Wenn Sie dies nicht tun oder auf den Button „Ich erlaube“ klicken, akzeptieren Sie die Verwendung von Cookies.

A hajóépítésben korábban magától értetődő volt, hogy aki megengedhette magának, az Myanmarból importált teakfából készítette a hajófedélzetet. Az ok egyszerű: ez a legjobb. Az északnyugat-ázsiai országban (amit korábban Burmaként ismertek) az áhított trópusi fa még mindig elérhető. Őserdő borítja az ország földterületének több, mint egyharmadát. Mivel a majd’ 40 méter magas, százéves fákat évtizedeken keresztül kíméletlenül vágták és nem telepítették újra, Myanmar erdőségeiben megfogyatkoztak a fák. 2013-ban az EU elfogadott egy fakereskedelmi rendeletet az illegális fakitermelés és- kereskedelem elleni küzdelem érdekében. Második lépésként a myanmari katonai puccsot követően szankciókat kezdeményeztek az állami tulajdonú Myanmar Timber Enterprise ellen, aki a fakitermelés és-export kizárólagos jogait birtokolja. Az illegális kivágásból származó faanyagot nem engedték be az EU területére. A cél az volt, hogy gazdasági nyomással rávegyék a rezsimet az emberi jogok tiszteletben tartására és a fenntartható erdőgazdálkodásra. A teak-üzlet jövedelmező bevételi forrást és devizabeszerzést jelentett a hatalmon lévők számára. A myanmari korrupt kormányzati tisztviselőkből, nemzetközi fakereskedőkből és fűrészüzemekből álló kartell alig tett erőfeszítéseket az uniós korlátozások betartására.

A mai napig nem tartja magát mindenki a beszállítási tilalomhoz. Csak 2022-ben többezer m3jutott el az EU-ba horvát, olasz vagy lengyel közvetítőkön keresztül – vizsgálta ki egy kutatócsoport, amelyben az NDR, a WDR, a "Süddeutscher Zeitung" és a "Spiegel" újságírói is részt vettek. Három német vállalat különösen a középpontba került a témával kapcsolatban. A kutatócsoport felkereste a vállalatokat („Alfred Neumann GmbH” Seevetalból, “Koch Furniere” Dortmundból és “WOB Timber” Hamburgból), akik az elmúlt években állítólag többezer m3teakfát importáltak illegálisan, mintegy hétmillió euró értékben. Neumann és a WOB tagadta a vádakat, Koch nem válaszolt a kutatócsoport kérdéseire. Európa egyik legnagyobb fakereskedője, az osztrák JAF-csoport elismeri, hogy 2022-ben többezer m3teakfát importált megkérdőjelezhető forrásból. Az NDR jelentése szerint egy szóvivő azt állítja, hogy a teakfát nyilvánvalóan a szankciók kiszabása után vágták ki.

Meghibásodtak azok a belső ellenőrző rendszerek, amelyeknek meg kellett volna akadályozni az ilyen behozatalt. Az eset kivizsgálásával több ügyész is foglalkozik.

A Myanmarból származó kezeletlen teakfa egészen a közelmúltig aranyárban volt (legutóbbi ára 6,6 millió/m3). A különösen időjárásálló fa csúszásmentes, a feldolgozás során könnyen hajlítható és hajlítás esetén sem törik el. A természetes burmai erdőkből származó teakfa időjárásállósága régóta az egyik fő érv amellett, hogy hajóépítésben használják, különösen a kiváló minőségű skandináv stílusú vitorlások esetében. Ráadásul a természetes növekedés hosszú törzseket eredményez, ami különösen a mega -és gigajachtok esetében fontos, mivel a lécek így homogénebb összképet adnak. A hosszantartó növekedésnek köszönhetően az évgyűrűk nagyon közel állnak egymáshoz, ami finom, szigorúan párhuzamos szálakat eredményez. Ez talán a legnagyobb optikai érték, mivel lefektetve az egyenes szálú fa optikailag meghosszabbítja a fedélzetet, s ezáltal a hajó egész testét.

Nincs még egy olyan vállalat, amihez annyira hozzátartozna a teak, mint a Hallberg Rassyhoz. Nem meglepő tehát, hogy a svédek tartózkodóak voltak, mikor a fa cseréjéről volt szó. Ennek ellenére 2022 közepe óta már az Ecodeck poliuretán anyagával dolgoznak. Az olyan hajógyárak, mint a Saffier és a Sirius, már évekkel ezelőtt eltávolodott a teakfa felhasználástól és kutatások kimutatták, hogy az összes jól ismert hajógyár – a luxusmárkáktól, mint a Nautor Swan, egészen a Beneteau csoportig – elfordulnak a természetes erdőkből származó teakfától. A „teakfa stratégiával” kapcsolatos kérdésekre a válasz általában a következő: legális teakfa, fenntarthatóan termelve.

A Nautor Swannál például már tesztelik a világ különböző részeiről származó, minősített teakfát. „Egy teak-alternatívát nem lehet azalapján megítélni, ahogyan újonnan kinéz, hanem csak idővel” – mondta a Nautor Swan Group műszaki és működési igazgatója, kiemelve a klasszikus teak jelentőségét. „Segítettünk faipari partnerünknek a legális burmai teakfa maximális beszerzésében. A rengeteg megrendelésünk tudatában könnyebb volt a hosszú távú tervezés, de még így is csak a 2023-as gyártáshoz elegendő készletünk van.”

A Sunseeker továbbra is kínál teakfát a szintetikus fedélzetek mellett, de ez fenntartható és FSC-tanúsítvánnyal rendelkezik. Ezt használták többek között a Düsseldorfban bemutatott Manhattan 68-on is. A deszkák a szokásosnál rövidebbek, és nincs olyan keskeny és egyenes szálfolyásuk, mint a természetes erdei teaknek, de az alternatíva színárnyalata nagyon közel áll az eredetiez. A Pearl 72 fedélzetét is „ültetvénytekfával” borították. Az angolok Kínában gyártják a jachtjaikat és Ázsiából szerzik be a fát. A trópusi fa ezen változata ellenőrzött körülmények között tíz-tizenöt évig nő, és rendszeresen metszeni kell, hogy ne legyenek ágak a törzsön. Néhány jachton ezért egy rendkívül valósághű utánzatot láthatunk: öntött teakfát. A Fineline nevű változathoz az FSC erdőkből származó furnérokat egy deszka alakra ragasztják, aminek eredményeként a felületen szigorúan párhuzamos rostok jelennek meg, amelyek nagyon hasonlítanak a burmai teak keskeny évgyűrűihez.

A minősített ültetvényekről származó teak mellett más alternatívák is vannak a fedélzet kialakítására, például teak vagy parafa alapú szintetikus burkolatok. És nem csak a normál hajóosztályokon, hanem a szuperjachtok területén is, ahol eddig szinte természetesnek számított a teak fedélzet. A Nautor például parafát kínál lehetőségként a ClubSwan-okhoz, a ClubSwan 43-nál még a hajó belsejében is. A parafa alapvető tulajdonságai szinte teljesen ideálisak fedélzetburkolatnak, könnyen tisztán tartható és előre gyártott lécenként is lefektethető.

Egy másik alternatíva a Tesumo. A Lürssen hajógyár és a Göttingeni Egyetem egy kutatási projekt keretében fejlesztette ki az anyagot, amelyet a Wolz Nautic-kal közösen értékesítenek. Alapja egy ellenőrzött, fenntartható erdőgazdálkodásból származó természetes, gyorsan növő fa, amelyet háromlépcsős módosítási eljárással finomítanak. Michael Wolz magabiztos a témával kapcsolatban, azt nyilatkozta:

„Kisebb jachtokon teszteljük, amik több mint hat éve vannak a vízen, és hibátlanul működnek.”

(Felhasznált cikkek: Die Yacht Magazin, S., Gehlhaus, T., Frauen, 2023.)

Mit tud ehhez hozzászólni egy kis magyarországi cég, a Style Jacht Kft.? Cégünk évi teak felhasználása a legjobb években sem volt több, mint 1-1,5 m3. Scholtz 8.8 típusunk, melyből eddig 35 egység készült, zömmel valódi teak deckborítást és teak hajóbelsőt kapott. Egy-egy ilyen hajó nemesfa mennyisége nem több, mint 0,3 m3. Igazi értékét nemcsak e csodálatos fa adja, hanem a hozzáadott precíz többszáz órás asztalosmunka is. Jelen helyzetben kijelenthetem, hogy a valódi teakfát semmi sem pótolhatja. „Guminő” mondhatnánk! Bár fenti cikkből kiderül, hogy nagy erőkkel dolgoznak megfelelő helyettesítő anyagok létrehozásán, de eddigi (5-6 év) tapasztalataim alapján senki sem gondolja, hogy csíkos szalonnabőrrel borított hajóban szeretne vitorlázni. Egyes hajóépítők örülhetnek is az egy elemből számítógéppel kiszabott, egy műveletben felragasztott terítéknek, hogy aztán ugyanannyiért adják, mint a valódi teakfát. Megfigyelhető viszont az is, hogy a Saffier visszavonult a klasszikus formáktól, mert a modern formák jobban harmonizálnak a műteakkel.

Jelenleg jobban szimpatizálunkk a parafa (könnyebb, mint a teak), illetve a különlegesen kezelt egyéb fafajok felhasználásával. Van olyan fafaj, pl.: iroko, mely végeredmény szempontjából szimpatikus, de nehezen feldolgozható. Tudomásul kell venni (talán örülni neki), hogy mi a jelen. Thaiföldön járva döbbenten láttam, hogy a Chiang Mai őserdő inkább bozótosnak tűnt, mint őserdőnek. Csak néhányszáz méternyire egymástól lehetett látni egy-egy nagyobb fát.

Cégünk rendelkezik még néhány hajóra valódi teak nyersanyaggal (szerencse a hosszú természetes szárdásnak) régebbi beszerzésből és vásároltunk kipróbálásra „plantás” teakból is. Egy biztos, megint egy gyönyörű kézműves szakmával lesz szegényebb lesz a világ. Szívesen vállalunk még néhány hajót eredeti teakfával és tartalékolunk anyagot klasszikus hajók felújítására is.

Scholtz Imre
Style Jacht Kft.
ügyvezető, tulajdonos

Unsere Erreichbarkeit

Address: Hajmáskér Hrsz.020/1, H-8192
E-mail: info@stylejacht.hu
Mobiltelefon: +36/30-940-1251

Deutsche und englische Kommunikation ist per E -Mail möglich.